کاربرد، مزایا و معایب ایمپلنت فوری چیست

منظور از ایمپلنت فوری این است که کلیه مراحل کاشت ایمپلنت دندان در کمترین زمان ممکن و حتی یک روزه قابل انجام خواهد بود. در این روش از کاشت ایمپلنت پزشک می‌تواند همزمان با کشیدن دندان‌ها پایه‌ها و تاج و روکش ایمپلنت را نیز نصب کند. به عبارتی احتیاج نیست تا بیمار و پزشک منتظر بهبود لثه باشند تا کاشت ایمپلنت را انجام دهند. توجه داشته باشید که این روش از کاشت ایمپلنت برای همه افراد مناسب نیست بلکه دندانپزشک باید از طریق بررسی آزمایشات و عکسبرداری‌های لازم شرایط و وضعیت استخوان فک، لثه و دندان‌های بیمار را مورد بررسی قرار دهد تا اطمینان حاصل کند که بیمار کاندیدای مناسبی برای انجام ایمپلنت فوری است یا خیر.

کاربرد ایمپلنت فوری

اگر بخواهیم کاربرد ایمپلنت فوری دندان را به اختصار بیان کنیم باید بگوییم که این روش درمانی یک روش نوین و جدید در دندانپزشکی است که بسیاری از معایب و محدودیت‌های ایمپلنت معمولی را دارا نیست و به همین دلیل به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. برای مثال ایمپلنت فوری دندان امکان جایگزینی دندان‌های از دست رفته را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و طی یک روز فراهم می‌کند و همچنین میزان موفقیت پیوند و اتصال پایه ایمپلنت با استخوان فک را افزایش می‌دهد، در نتیجه باید بگوییم که کاربرد ایمپلنت فوری دندان در افزایش سرعت و کیفیت اجرای ایمپلنت است.

ویژگی‌های ایمپلنت فوری

یکی از ویژگی‌های ایمپلنت فوری دندان که باعث محبوبیت آن شده این است که طی یک روز کلیه مراحل کشیدن دندان، جایگذاری پایه و تاج ایمپلنت و روکش آن انجام می‌گیرد و در نتیجه بیمار می‌تواند طی یک روز دندان‌های طبیعی و زیبایی داشته باشد. البته لازم است عنوان کنیم که تاج قرار داده شده در ایمپلنت فوری دندان به عنوان تاج موقت روی پایه ایمپلنت قرار داده می‌شود تا تاج اصلی آماده شود. ویژگی‌های ایمپلنت فوری باعث شده است تا مناسب‌ترین گزینه برای جایگزین دندان‌های جلویی فک بالا و پایین باشد. پس اگر قصد دارید برای جایگزین کردن کلیه دندان‌های از دست رفته خود از روش ایمپلنت فوری استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً قبل از تصمیم گیری نهایی در این زمینه با دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های ایمپلنت فوری دندان که بسیار مهم تلقی می‌شود کاهش میزان درد و عوارض جانبی آن پس از درمان است که این مورد به عنوان یک مزیت نیز محسوب می‌گردد.

مطلب مرتبط :   سینک آشپزخانه ایرانی یا خارجی

مزایای ایمپلنت فوری

  • کلیه فرایند درمان در کاشت ایمپلنت فوری در یک جلسه انجام می‌گیرد در نتیجه این روش دوره درمان کوتاه‌تری نسبت به ایمپلنت معمولی دارد.
  • در این روش جهت قرارگیری پایه، تاج و روکش ایمپلنت به طور کلی از یک جراحی استفاده می‌شود اما در کاشت ایمپلنت معمولی ممکن است از چندین جراحی استفاده گردد.
  • با توجه به اینکه تاج ایمپلنت در همان روز اول برای بیمار نصب می‌گردد در نتیجه به مرور زمان شاهد هماهنگی بیشتر و بهتر بین تاج و لثه دندان خواهیم بود.
  • از آن‌جایی که کاشت ایمپلنت فوری به سرعت و طی یک جلسه اتفاق می‌افتد در نتیجه افراد نگران جای خالی دندان‌های از دست رفته خود نیستند و بدین ترتیب می‌توانند طی یک روز اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازگردانند.
  • به دلیل اینکه کلیه مراحل کاشت ایمپلنت فوری در یک روز و تنها با یک جراحی انجام می‌پذیرد در نتیجه درد، تورم و خونریزی کمتری نسبت به ایمپلنت معمولی به دنبال خواهد داشت.
  • کاهش تعداد جراحی‌ها و در نتیجه کاهش میزان تحلیل لثه‌ها و استخوان فک منجر می‌گردد تا دندان‌های کاشته شده به وسیله ایمپلنت فوری زیبایی طبیعی‌تری داشته باشند.

کاندیداهای مناسب برای انجام ایمپلنت فوری چه کسانی هستند؟

در ابتدا لازم است عنوان کنیم که برای اطمینان حاصل کردن از اینکه آیا شما کاندیدای مناسب برای کاشت ایمپلنت فوری دندان هستید یا خیر باید به پزشک مراجعه کنید تا شرایط و وضعیت دهان، دندان، لثه و استخوان فک شما مورد بررسی قرار گیرد‌ اما به طور کلی افرادی که از سلامت دهان و دندان و تراکم مناسب استخوان فک و سلامت بافت لثه برخوردار هستند می‌توانند از ایمپلنت فوری دندان استفاده کنند. همچنین توجه داشته باشید در صورت ابتلا به هر نوع بیماری و یا عادت به انجام دندان قروچه شدید یا مصرف دخانیات حتماً این موارد را با پزشک در میان بگذارید تا برنامه درمانی متناسب با وضعیت و شرایط شما از سوی دندانپزشک انجام گیرد. همچنین شما باید چند هفته قبل از انجام درمان و تا مدتی پس از درمان مصرف دخانیات را ترک کنید.

معایب ایمپلنت فوری

هر روش درمان علاوه بر مزایایی که به همراه دارد معایبی نیز خواهد داشت. ایمپلنت فوری دندان نیز جزو آن دسته از روش‌های درمانی است که اگر به صورت اصولی نصب و اجرا نگردد ممکن است معایب زیر را به همراه داشته باشد:

  • بروز عفونت
  • احتمال شکستگی ایمپلنت
  • احتمال ریزش استخوان
  • ناهماهنگی و عدم تطابق با بافت‌های مجاور
  • عدم اتصال مناسب پایه ایمپلنت با استخوان فک
  • کاهش درصد موفقیت درمان
مطلب مرتبط :   5 جاذبه دیدنی ماهشهر که هر گردشگر باید ببیند

علاوه بر کلیه این موارد ایمپلنت فوری دندان از هزینه بالاتری نسبت به ایمپلنت معمولی برخوردار است و تعداد افرادی که می‌توانند از این روش درمانی برای کاشت ایمپلنت استفاده کنند محدود است.

مراحل ایمپلنت فوری

  1. معاینه و عکسبرداری از دندان‌ها، استخوان فک و بافت لثه
  2. تزریق داروی بی‌حسی
  3. ایجاد سوراخ در لثه
  4. قرار دادن پایه ایمپلنت در سوراخ ایجاد شده
  5. متصل کردن اباتمنت
  6. قالب گیری از ایمپلنت و لثه
  7. طراحی و نصب روکش
  8. انجام بخیه در صورت نیاز

تفاوت ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی

  • کاشت ایمپلنت فوری در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به ایمپلنت معمولی امکان‌پذیر خواهد بود.
  • ایمپلنت فوری نسبت به ایمپلنت معمولی محدودیت‌های بیشتری دارد.
  • ایمپلنت فوری نسبت به ایمپلنت معمولی قیمت بالاتری دارد.
  • ایمپلنت فوری دوران درمان کمتری نسبت به ایمپلنت معمولی دارد.
  • خطر شکستگی ایمپلنت و بروز عفونت در ایمپلنت فوری بیشتر از ایمپلنت معمولی است.

قیمت ایمپلنت فوری

ما نمی‌توانیم قیمت واحد و مشخصی برای هزینه ایمپلنت فوری دندان عنوان کنیم اما به طور کلی با توجه به برند و جنس و کیفیت ایمپلنت، میزان مهارت و تخصص دندانپزشک و وضعیت و شرایط دهان، دندان، استخوان فک و بافت لثه بیمار هزینه ایمپلنت فوری دندان متغیر خواهد بود.

نتیجه‌گیری

در نهایت اگر برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود به دنبال یک روش درمان سریع هستید که نتیجه درمان مطلوبی نیز به شما ارائه دهد ایمپلنت فوری می‌تواند برای شما کاربردی باشد. البته پیش از هر چیزی توجه داشته باشید که از طریق مشورت با دندانپزشک متخصص و بررسی وضعیت دندان‌ها، بافت لثه و استخوان فک نسبت به درمان و نتیجه نهایی ایمپلنت اطمینان لازم را کسب کنید.

امتیاز مطلب
Rate this post

About The Author

پست های مرتبط

پیام بگذارید